tisdag 27 mars 2012

Som en skräckfilm


Jag trodde nog att mitt första inlägg i bloggen skulle vara en bild men det blir en bekännelse. Jag har ett guilty pleasure. Ibland tittar jag på Toddlers and Tiaras, ett reality program där man följer med föräldrar som tävlar med sina barn i skönhetstävlingar. Det är som en bilolycka, man kan inte titta bort. Eller kanske mer som en skräckfilm. Man tittar och man ryser och man äcklas. Mest äcklas man när det är "full glitz"-tävlingar, något som producenterna vet så därför är det extra ofta sådana som visas.

Full glitz innebär att barnen som tävlar (till 99,9 procent flickor) ska vara "princess perfect". För att vara det krävs hela kittet; Påsprejad solbränna, lösnaglar, lösögonfransar, fake-tänder, löshår, plockade ögonbryn, rakade ryggar(!), ansiktsmask (så bebisar får baby-hy), en superpuffig och galet glittrig klänning samt X antal kilo smink. Tjejerna som är med i tv-programmet är oftast 3-10 år gamla.
Tre till tio år gamla och har lösnaglar. Känn på den. Eller varför inte fundera en stund kring löständerna som dom har eftersom dom håller på och tappar sina mjölktänder. Glugg är inte sexigt, för det är väl sexiga dom skall vara? Varför grindar dom annars i bikini till Lady Gaga-låtar?

Jag hade kunnat göra ett svinlångt inlägg om allt som är fel med det som visas i programmet men jag låter nog bilderna nedan tala för sig själva.  Fram med en filt och någon att hålla i handen för nu blir det obehagligt.




Ett axplock från programmet; En tjej vill vara kille så hon slipper allt jobbigt med att vara tjej, typ plocka ögonbrynen. Hon är 5 år. En annan säger att hon gör allt för att vara duktig på scen eftersom hennes föräldrar älskar henne då. Lika läskigt som en zombiefilm men tyvärr med undantaget att man inte kan trösta sig själv med "det är inte på riktigt". Det enda man kan göra är att inte själv spraylacka sina barn för att dom ska få en snygg bränna. Det räcker med att världen ständigt säger till dina barn att det är ytan som räknas, du måste inte stämma in.

/Ellinor

P.s. Jag gjorde den första bilden i två versioner och kunde inte riktigt bestämma mig för en så den andra kanske kommer upp den med någon gång i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar