fredag 30 mars 2012

Galna kvinnor

Jo men jag tänkte på en grej...


Kvinnor och män i musikvideor, vad är grejen? Madonnas nya video "Girl gone wild" har fått 18-årsgräns på Youtube. Anledning; alltför grovt innehåll.

Jag kunde givetvis inte hålla mig borta. Jag var tvungen att undersöka saken. Vad kunde det månne vara? Människor och djur inte alltför trevliga kombinationer? Barn som dödar andra barn? Någon som blir flådd, kannibalism, våldtäkt?!


Nej, ska vi ta reda på vad det var?
Nakna män! Nakna, om jag kan uttrycka mig så "feminina" män, iklädda symboliskt kvinnliga accessoarer (läs strumpbyxor) och mitt i allt en äldre kvinna som verkade njuta.

Hur kan detta på något sätt vara värre, så 18-årsgräns måste sättas, än den flod av musikvideor där kvinnor i stringbikini krälar fram över män som ligger och jäser?! HUR?! Har ni bra analyser så dela gärna med er för jag vill gärna förstå.

Den enda form av slutsats jag har kunnat närma mig är att anledningen till åldersgränsen  måste grunda sig i att det var män som objektifierades. Det krävs alltså att män behandlas som objekt eller går utanför ramarna av hur en man i media förväntas vara, för att Youtube ska få panik och dra i handbromsen. Alla dagar i veckan du däremot lätt som en plätt kan spela videor med kvinnor skakandes väl valda kroppsdelar är helt enkelt inte tillräckligt uppseendeväckande för att sätta åldersgräns på. För det är inget märkvärdigt, det när något normaliserat. Det här visar på vilka oerhörda begränsningar vi har att bli dem vi vill vara, oavsett kön.



Hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar