onsdag 30 maj 2012

Jag kan inte färgerna!



Jo, okej, jag kan några: gul, blå, orange, turkos, cyan, magenta, indigo och violett. Plus några till. Det jag inte kan är hur jag ska få färgerna på min skärm att se någorlunda likadana ut på andras skärmar.
När jag någon gång då och då klickar förbi bloggen och ser mina bilder på en annan skärm tänker jag allt som oftast "ICK!". Mossgrönt har blivit limegrönt och mörklila har blivit rosa, kontraster har dragits upp till max eller försvunnit helt.
Dagens bild kommer inte upp på bloggen efter en snabb färgkontroll på den enda andra skärmen jag kan komma åt här hemma, telefonen. Den får bloggas en dag när jag lärt mig hur jag ska få den att se vettig ut även i andras datorer. Eller vettig och vettig förresten, dagens motiv innehöll en giraff som har en shrink ray i munnen, det kanske inte klassas som vettigt.
Än så länge är mitt enda vapen mot färgdöden att se till att bilden sparas som RGB och inte CMYK.Tur är i alla fall att jag i ca två månader framöver ska viga mina dagar åt att lära mig mer om magin bakom digitala bilder. Förhoppningsvis kan jag hjälpa mig själv med det här problemet i höst. Men giraffen med kraften att krympa kommer nog titta förbi här långt innan dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar