torsdag 25 oktober 2012

Rostad tomatsås. Och en energilös Bieber...

Alltså, jag sitter och är smart hela dagarna. Analyserar misslyckade organisationsprojekt med fokus på legitimeringsstrategier, men jag måste erkänna, just nu är jag lite trött.
Det är lite som om jag inte kan styra över min kropp, blicken fastnar i fönstret och stannar kvar där. Och tittar och ser inte och väntar och tankarna svävar iväg och plötsligt inser jag att jag måste göra rostad tomatsås på årets sista tomater!

*Jesus don't want me for a sunbeam*
Vilket jag också gör. Det gjorde mig inte till en lyckligare människa, kanske bara med några milllimeter, det blev en förbannat bra sås, utan jag är kvar i hopplösheten. Närmar mig nog det som kallas livskris. Livskris light kanske? Krisen är i sådana proportioner att jag förvandlades till en otroligt sur Justin Bieber look-alike.


Rostad tomatsås
  • tomater efter behag
  • flingsalt
  • svartpeppar
  • eventuella kryddor: hela vitlöksklyftor (behöver ej skalas), örter av olika slag
  • ev. honung eller råsocker
  • olivolja
Dela tomater i två. Ringla över oljan och resterande härligheter.
Ställ in plåten i en ugn som är ungefär 150 grader celsius.
Låt rosta i tre timmar ungefär. Tomaterna ska skrumpna ihop och få lite färg.
När du tycker det känns som rätt ögonblick, ta ut plåt och i omgångar mosar du tomaterna i en finmaskig sil. Detta för att bara få ut det såsiga och slippa kärnor och skal.
När alla tomater är igenomtryckta är du klar.
Frys in i lagoma portioner eller använd på direkten. Utmärkt till soppor, grytor, tomatsås (!) eller till ett ketchupkok eller kanske pulled pork.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar