torsdag 7 februari 2013

Brandgult orange

Fasen! Jag tog ingen bild. Ni kommer aldrig tro mig. Att den sprakade av färg och var helt mjuk och krämig och förvånade mig med sina nyanser. Ni vet, det är snö ute nu igen och ingen är mer sur än jag. Det enda jag kom på som kunde muntra upp mig var mat som härmar solljus. Jag tänker morot.

MOROT ÄR DEN BÄSTA GRÖNSAKEN!

Det här är inte min idé. Jag snor hej vilt och tar det jag vill ha. Tack internet och alla underbara människor som delar med sig av sina recept. Här är soppan jag lagade. En maträtt som får en att må bra.

Morotssoppa med fett och färg

  • morötter, kanske 5 hyfsat normalstora
  • slängde även i lite potatisar, 2 stycken, och en palsternacka
  • 1 gul lök
  • 4 vitlöksklyftor
  • chili efter behag
  • 4 cm hackad ingefära
  • 1 1/2 dl röda linser eller kikärtor funkar också
  • buljong
  • 1/2 dl jordnötssmör. Eller mandelsmör eller på hasselnötter eller vad ni nu gillar. Om det är saltat så glöm ej detta när ni kryddar soppan
  • lime och citron
Hacka lök och vitlök och fräs försiktigt i olja, cirka tio minuter. Under tiden hacka grönsakerna och fräs detta sedan med lökgrejset. Ha sen i hackad chili och ingefära och fräs cirka 1 minut till.
Ha i buljong så det täcker grönsakerna. Koka upp och därefter ha i linserna. Sänk värmen och koka och rör runt och det hela tar väl 20-30 minuter till grönsakerna är genommjuka.
Mixa allt slätt, kan behöva göras i omgångar. Häll tillbaka i grytan men ta någon deciliter och rör ut med jordnötssmöret och häll detta sedan i grytan. Värm snabbt, smaka av med salt och lime- och citronsaft.
Ät med kanske like färsk koriander på toppen. Bli mätt. Och glad.


För övrigt är det här känslan lite allmänt. Kanske inte texten men trycker, rytmen. Mycket att vara förbannad över nu nämligen. Mycket att göra. Gogol Bordello – Think Locally, Fuck Globally

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar