fredag 28 september 2012

Chokoladboll

Frihet går inte att äta, right so, men chokladbollar, de går ju att fylla magen med.

När mitt hem var förlagt i en lägenhet utan ugn, blev detta en paradrätt. Varje dag.

Chokladbollar från en höft

- 100 g smör
- 3-4 msk kakao, rågade
- knappt 2 dl gryn - havre, dinkel, råg, fiber och så vidare. Men alltså, alla gryn förutom havre är lite hårda och så så de kan behöva extra fukt.
- 1 dl socker
- 1-2 msk kaffe
- salt, en nypa
- gärna någon form av sprit, ej nödvändigt men gott. Speciellt mandellikör. MANDELLIKÖR.
- rullmaterial, jag har banne mig aldrig typ pärlsocker eller kokos hemma så jag kör på en blandning av socker och kakao


Rör smör med socker och sedan i med resten och arbeta ihop. Min smet blir ofta väldigt blöt och det blir förbannat kladdigt och grejer innan jag har inne allt i frysen. Det jag har upptäckt är att det blir godare bollar på det här sättet. För om man får panik över kletigheten och pytsar i massor av gryn, då blir det ofta för lite smörkänsla på bollarna när de är redo och äta. Jag gillar len smörig känsla, så detta fenomen försöker jag alltid undvika.

Som sagt, rulla bollarna i det du gillar och frys. Godast är de serverade iskalla till kaffe. Och likör.




Bild lånad från veganmage.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar