lördag 13 juli 2013

Dear Daily Mail aka Kvinnor porträtteras alltid som kött

Amanda Palmer var förr i värden en del av den underbara duon Dresden Dolls. "Coin-operated Boy" är en klassiker, en del av min musikaliska uppväxt och en del av mitt liv i Dublin under 2006. Idag turnerar hon solo och är även en del av en gudomlig förening (Neil Gaiman och hon är ett par <3! Neil Gaiman är även han en hjälte i mitt liv!)

Idag i mitt twitterflöde hade hon i lätt stresstillstånd lagt upp en video från en konsert i London, som hon höll igår faktiskt. Stressen berodde på att hon fruktade att videon snarast skulle tas bort på grund av dess innehåll. Jag var tvungen att kolla, givetvis. Och det är en briljant kommentar till den blahamedia och de skriverier som bara ser kvinnor som ingenting, jo eventuellt som KROPP KROPP KROPP. Och kroppen mäter deras värde i denna värld. Och skapar en känsla av skam över att kvinnor har en kropp och att den syns och tar plats och råkar ta plats och synas, fast det bara är en kropp och den behöver inte kommenteras överhuvudtaget. Så, här är videon! Lyssna, titta och njut av den magnifikt smarta texten och hennes humor och att det bara är så jävla inspirerande!

Den här videon är med hela bakgrunden:


Det här är mer bara låten. Och video:
Dear Daily Mail


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar