fredag 13 april 2012

Dagens tips


För ett tag sedan testade Ligga med P3 menskoppen, en uppfinning som jag inte hade hört talas om för 3 år sedan men som jag inte kan tänka mig att leva utan idag. I programmet låg mycket fokus på att de tyckte den var svår att hantera i början. Det var inte alls konstigt men lite tråkigt. Jag som menskopps-entusiast vill ju inte att folk ska bli rädda i onödan.

Det jag tror många som testar menskoppen för första gången inte tänker på är hur det var i början att lära sig använda andra mensskydd. De flesta som bestämmer sig för att testa koppen är ju ”gamla i gemet” och har vant sig vid att hantera tamponger och bindor. De har glömt att även dessa produkter var krångliga att använda i början. Man måste lära sig hur den ska sitta och hur man ska få in och ut den. Så är det. När man väl hittat sättet som passar en själv är det inte krångligare än varken bindor eller tamponger. Dessutom sparar man både pengar och naturresurser genom att byta till en kopp man kan ha i 10 år istället för att varje månad slänga en massa papper och plast man betalt dyra slantar för i förbränningen.
Jag har dessutom upplevt det som både smidigare och fräschare än konventionella skydd. Plus, plus, plus kan man säga. En m-kopp kostar runt 300 kronor och det känns kanske som mycket pengar men man har sparat in det på mindre än ett år. Våga! Jag har inte ångrat mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar