onsdag 25 april 2012

K a k o r

Det här är min mormors kakor. Min mormor bakade småkakor hela tiden. Åtminstone tyckte jag så när jag var liten eftersom det alltid serverades sju olika sorter till fikat. Galet egentligen men jag lär väl bli likadan. Om jag får barn vill säga. Å andra sidan lovar att jag att bli världens bästa barnvaktare och extramoster till min vänner om de så behöver och mina egna barn uteblir. Kakor ingår most def i repertoaren!

Och så har jag ju sagt att jag ska blogga lite recept, så här har ni:

Havrekakor med russin, I love!
ca 25-35 stycken (beroende på hur åpen man är)

150 g strösocker
100 g havregryn
3 dl mjöl, knappt (tror jag, mormor kör kaffekoppar och har typ fem olika recept på den här förbannade kakan i sina gamla kokböcker så jag vet inte vilket som är rätt och jag glömmer alltid bort att anteckna när jag får till dem på ett strålande sätt.)
1/2 tsk bikarbonat
100 g russin
170 g smör

Ugnen ska stå på 175 grader. Tror jag, mormor har ej skrivit värmeangivelse någonstans.
Blanda alla torra ingredienser. Mojsa in smöret som med fördel kan vara rumsvarmt. Blanda sist i russin. Vissa väljer att forma avlånga korvar med diameter ungefär 3-5 cm och lägger kallt en stund. Jag har verkligen inget ögonmått, så uppgiven storlek kan vara åt fanders, men tanken är att du sedan bara kan skära upp dem och lägga på plåten. Jag själv rullar bollar som jag trycker till lite lätt och sen gräddar jag dem mitt i ugnen i cirka 10 minuter.
Det här är verkligen lätt som plätten och gott som tusan! Är du osäker på hur degen ska vara kan man alltid köra pröva-en-kaka-först-för-att-se-om-den-rinner-ut-eller-förblir-en-hård-boll-tricket. Därefter kan man köra i mer mjöl eller mer smör beroende på åkomma.

Har ingen fancy bild. Kakan är ganska ful, beige med brunsvarta kluttar. There you go, nu får du fantisera själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar