torsdag 5 april 2012

Kaninernas högtid


"Years ago, my mother used to say to me, she'd say "In this world, Elwood, you can be oh so so smart, or oh so pleasant." Well, for years I was smart... I recommend pleasant. You may quote me."

En av många fördelar jag som 80-talist upplevt med att ha lite äldre föräldrar (äldre än andras föräldrar alltså, inte bara äldre än mig) är att jag under min uppväxt fått ta del av en massa fina gamla filmer. Visserligen kanske det hade skett även med föräldrar ur en senare generation men jag misstänker ändå att de som har föräldrar födda under det glada 60-talet inte suttit igenom riktigt lika många Sickan Carlsson-matinéer som jag.

En riktigt fin film som jag minns tydligt från min barndom, även ifall jag nog aldrig riktigt förstod den när jag var liten, är Harvey. Den handlar om Elwood, en vänlig man som har en lite annorlunda vän, en vit kanin som är 1.90 lång och heter Harvey. Även ifall dina tankar nu kanske dras till Donnie Darko så är Harvey en snäll kanin och båda filmerna lika sevärda.

Varför rantar jag om kaniner då? Jo, för att det är påsk förstås. Kaninernas och kycklingarnas högtid. Glad Påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar