fredag 8 mars 2013

8 M A R S

Idag kära läsare är det internationella kvinnodagen. För alla er som befinner er i Göteborg, gå och lyssna på de öppna seminarierna på Göteborgs Universitet för de verkar onekligen intressanta, aktuella och vettiga. Göteborgs Universitet och kvinnodagen
Börjar med tillförlitlig akademisk kvart vid nio.

Jag själv kommer ej kunna närvara eftersom mitt liv kräver min uppmärksamhet på annat håll. Jag vill inte heller säga grattis denna dag. Grattis alla kvinnor, vad då? Jag förstår inte riktigt. Ett grattande tenderar att flytta fokus från det viktiga frågorna. Det blir liksom ett jippo istället. Kvinnofrågan är inget jippo. Inte så att jag inte tycker att kvinnan är bra men det är väl för det första självklart och behöver väl inte en särskild dag men också så finner jag det krystat att hylla något så där bara rakt av ENDAST EN DAG på året och är inte den här dagen snarare till för att uppmärksamma kvinnors situation i världen, i Sverige och öppna för diskussion och breddning av kunskap kring detta ämne? Nej, ni får inget grattis från mig. Däremot lite mer tips.

Exempelvis ska alla se detta program från SVT med Nina Björk:
"Min sanning - Nina Björk"

Sen kan vi ju alla springa och köpa Maria Svelands nyutkomna bok "Hatet - en bok om antifeminism" eller läsa om "Bitterfittan".


Och titta på henne i Go'kväll från igår, cirka 5 minuter och 55 sekunder in.

Och sen inte sluta tänka på kvinnofrågan bara för att den 8:e mars är slut. Det är fråga som måste tänkas på varje dag. Och arbetas för och med varje dag.

Vi avslutar med "vår nya nationalsång" som en vän uttryckte det:

Så jävla PK!


Tack och hej från oss alla!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar