tisdag 27 november 2012

..med papper och penna, hej!

Jag gör ju de flesta av mina bilder digitalt. Det vill säga att slutresultatet ofta är digitalt men ingen bild jag gör börjar i datorn. (Okej, det kanske har hänt nån gång men det är väääldigt ovanligt).
Det jag gillar med att jobba i datorn är att det är så lätt att leka med en bild. Vill man testa en annan placering, färg, storlek eller form så är det bara att göra och blir det inte bra då kan man ÅNGRA SIG. På papper kan man inte ångra och att göra en bild från början till slut odigitalt ger mig därför ofta enorm prestationsångest. Har jag väl kommit någonvart med en bild och tänker "Det där är ju inte så dumt" så tar det oftast stopp där. Rädslan att PAJA ALLT sätter in.
För att råda bot på detta ägnar jag mig ibland åt terapi-ritande. Då får jag bara använda tuschpennor och målet är aldrig att bilden ska bli något snyggt, bra eller färdigt. Den ska bara bli. Jag tänkte påbörja en ny följetong här på bloggen där jag då och då lägger upp grejer från mitt skissblock. Vissa bilder kanske kommer "bli något mer" i framtiden, andra kanske redan är något och några kanske bara är vad dom är. Får jag presentera första bilden ur serien "Hittat i blocket":


(Rubriken på det här inlägget är förresten en referens till det här gamla klippet. Shit var det 8 år sen?! Damn, jag borde uppdatera mina kulturella referenser lite..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar