lördag 24 november 2012

"Är du lönsam lilla vän?"

Mina undeskönt smarta bloggkollegor presterar smartheter och konst på löpande band. Jag själv gör inte så mycket alls. Det är lite middagsbjudning där, lite skoskav här, några borttappade läppstift och genomläsning av 300 sidor och relationer mellan chefer och medarbetare. Ibland slår jag på stort och tittar på televisionen och är en vanlig människa. Ofta blir jag så matt att jag inte orkar uppehålla mig en längre tid. Det är då jag vänder mig till böckerna. UNGDOMSBÖCKERNA.
Jag vill göra klart att denna genre får utstå oförtjänt mycket kritik om att inte vara "riktig" litteratur, att inte presentera något annat än klichéer av unga människor och deras tankar och sätt att vara, DET ÄR JU NÄSTAN SVULSTIGT VAD MYCKET KÄNSLOR!

Det må vara mycket känslor men det är mycket känslor när man är yngre. Framför allt när man är tonårsyngre. Säga vad man vill om osnutna ynglingar men det sker ju så mycket i den arma kroppen denna tid. Hormonerna står upp i halsen på en, du är dömd redan innan du hunnit öppna käften, din kropp går igenom någon form av okontrollerbar metamorfos och sväller och rinner iväg och avger både vita och röda vätskor och mitt upp i allt detta förväntas du veta vem du är och våga visa upp dig och leverera resultat. Jag önskar mig icke tillbaka till denna tid, tack så mycket.

Men jag återkommer till denna tid om och om igen i mina ungdomsböcker. Jag är helt fascinerad. Det är en sårbar, vacker och fruktansvärd tid som öppnar upp för tusen och en natt av romaner. Självklart finns det litteratur från denna genre som är värdelös. Men det finns det ju ta mig tusan i "vuxenlitteraturen" också! (*hint hint* Camilla Läckberg...)
Ge den en chans, slå upp en ungdomsbok och bli klok. Jag ska försöka göra en lista. Jag tar hjälp av Carro. Carro är expert på ungdomslitteratur så gör vi listan tillsammans. Det blir så mycket bättre då! När vuxna kvinnor gör saker tillsammans.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar