tisdag 27 november 2012

Jo, kommer ni ihåg den där frågan om klimatet?

GOD MORGON ALLA!

I dag (eller egentligen igår men då var det bara tjänstemän, i dag kommer de riktiga stjärnorna, politikerna) inleds ett nytt klimatmöte i Doha, i Qatar. Så här mycket skriver min lokaltidning Göteborgs-Posten om detta på sin förstasida på nätet:


INGET ALLS! DN har i alla fall någon form av artikelsamling längre ner på sin sida och en nyskriven krönika av Karin Bojs om hur jävla förbannat viktigt det här mötet är.
Klimatfrågan har blivit otrendig, irrelevant, världens stora dåliga samvete. För mig är det högst problematiskt. När man drabbas av denna klimatångest, precis som med annat som man i sitt liv får lätt panik och skämskänslor för, hamnar man nästan i ett apatiskt tillstånd. Snuddar hjärnan vid tanken viker man undan och det innebär att man aldrig riktigt vågar tänka tanken fullt ut och då går det sannerligen inte att göra något åt sitt obehag. Det är alltid dåligt och gällande klimatfrågan är det osannolikt dåligt.

Jag vill egentligen bara att vi alla ska ha lite koll på vad som händer. Jag vill att vi alla ska förstå att vår art faktiskt råkar vara beroende av att vi har en planet med de förutsättningar som har funnits här under vår livstid för att faktiskt kunna existera. Utan dessa förutsättningar kommer det bli djävulusiskt jobbigt. Jag ska strax iväg och hinner inte skriva mer i frågan. Läs gärna vad min vän David skriver på Naturskyddsföreningens blogg så länge.

Jag vill bara avsluta med att säga att problemet är inte att jorden kommer gå under. Den verkar ha klarat sig igenom en hel del utan att försvinna från Universums yta. Det är människan som är på väg bort.

Ha det gött// Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar