måndag 3 december 2012

ingen skit - eller när jag slutade schamponera håret

Jag är en no poo-are. Eller vi tar det igen: jag är nästan en no poo-are. Jag har inte övergivit schampo helt och hållet, jag har inte kunnat med, men under ett års tid har jag trappat ner. Jag är kvinnan som helt ärligt fått ångest över att visa mig ute när håret inträder i nyansen glansigare på det mörkare sättet. Detta i kombination med att faktiskt inte gilla att duscha så har det skapat en oändlig stress många gånger. Och nu har jag helt enkelt hittat lösningen: att inte tvätta håret så rigoröst varje gång! Det är en befrielse! Jag är en ny människa.
Och nej, jag är inte skitigare. Jag duschar fortfarande och jag sköljer ur mitt hår flera gånger i veckan. Det är bara det att för istället hälla i schampo tre gånger i veckan så gör jag det bara en.

No poo en förkortning av no schampoo (haha! Såg ni? Ett så kallat komiskt grepp). Tanken är att slippa använda konventionella schampon och istället använda alternativ teknik för ett rent hår. Saken är den att vanliga schampon i princip alltid innehåller sulfater och silikon vilket bara döljer att håret är skadat och slitet och faktiskt leder till uttorkning av hårbotten. Dessa schampon är så rengörande att de faktiskt torkar ut din hårbotten som då får panik och svarar med att producera mer fett för att kompensera torrheten. Du tycker du ser smutsig ut och tvättar håret igen och så får hårbotten panik och så bara fortsätter det så! Om man chillar lite med fettångesten så kommer håret efter ett tag att sköta den delen ganska bra själv och sluta överproducera fett. Rengöra behöver man ju fortfarande göra, hallå! Man svettas, bor i avgas, får fågelskit i håret och så vidare men det går väldigt bra med mekanisk rengöring (ALLTSÅ DINA FINGRAR) eller att man försöker få tag i något av de få schampon som inte innehåller så mycket skit. Bla bla bla, det finns massa annat att lära sig om detta också men alltså läs på den här sidan istället.

Så kom igen, var lite smutsig i jul och ha mer kul.
(Detta blev visst årets julrim, förvänta er inget mer nu familjen. Jag har redan bidraget till mandeln-i-gröten.)

Tack för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar