tisdag 11 december 2012

Mitt i gubbröran


Nu ska jag fokusera på kön. Förhoppningsvis ska fokusering på kön inte vara nödvändig inom en överskådlig framtid men än så länge kan det behövas ibland. Igår kväll sändes det live från Nobelfesten och sändningen leddes av fyra stycken kvinnor. Att Nobelstudion varit fylld av kvinnor i år har varit svårt att missa. Jag har hört om det på TV och sett det i tidningar; Det är alltså inte bara jag som fokuserat på kön. Som jag förstått det är detta ett medvetet val SVT gjort. En kvotering om man så vill. En lyckad kvotering? Det tycker jag absolut.

Jag tänker inte gå in djupare på vad sådana medvetna val kan ha för effekter eller ifall de behövs eller inte. Det finns andra som kan och vet så mycket mer om det än jag. Det jag vill prata om är istället avrundning i slutet av sändningen när alla fyra programledarna sitter med varsitt glas i trappan i Blå Hallen och liksom pustar ut. Höggravida Ebba Von Sydow har slängt av sig skorna (jag som nästan aldrig går i klackar kan inte förstå hur hon kunnat gå i dom hela kvällen) och alla har slagit sig ner lite nonchalant i sina balklänningar. Det sista som händer är att chefen tittar in i bild. Chefen, Eva Hamilton, som också hon är kvinna.

När kameran börjar panorera bort slås jag av hur underlig den här bilden hade varit för 40-50 år sedan. När vi ändå pratar TV så berättade Sylvia Vrethammar i sitt avsnitt av Så Mycket Bättre härom veckan om hur hon som värdinna i Hylands Hörna varje kväll skulle visa upp sig för Herr Hyland och godkännas innan sändning. Hennes jobb var framförallt att vara bedårande. Hur udda hade inte Lennart Hyland tyckt att denna bild på fyra kvinnor, som tillsammans lett en av SVTs största årliga livesändningar, var? Vad hade han tyckt om att dom kan sitta i trappan avslappnat och, utan att ha som huvuduppgift att vara vackra, göra ett riktigt bra jobb som programledare? Om att deras chef traskar in i bild och är kvinna hon med? Nä, det hade inte hänt på hans tid.

Nu fokuserar jag som sagt på kön och inte på personer. Allt dessa kvinnor gör är inte fantastiskt (kanske med undantag för Jessika Gedin då) och framförallt är det inte fantastiskt bara för att dom är kvinnor men ingen kan säga att gårdagens sändning inte sköttes oerhört bra. Nästa steg kanske är ett år med bara kvinnliga pristagare?


Hejdå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar